Maria Montessori

9. října 2015 v 11:55 | Aneta Bochníčková |  Osobnost ucelené rehabilitace
Maria Montessori se narodila 31.sprna 1870 v Itálii a zemřela 6.května 1952 v Nizozemsku. Byla italská pedagožka, filozofka a vědkyně.
Dřívější vzdělávací systém v Itálii přisuzoval dívkám roli, ve které se měly naučit domácím pracím, aby se z nich staly dobré manželky a matky. Jenže Maria měla silnou vůli, zajímala se o matematiku a další vědu a o své budocnosti měla odlišné představy.
V roce 1896 úspěšně odpromovala a stala se jednou z prvních lékařek v Itálii. Poté se s nadšením vrhla do práce a brzy se z ní stala praktikující lékařka a asistenka v nemocnici. Krátce na to svou pozornost zaměřila na práva žen. Bojovala za volební právo žen a na univerzitě přednášela o sexuálním zdraví. Poté začala Maria pracovat na psychiatrické klinice. Součástí její práce byly návštěvy ústavů pro choromyslné, kde potkávala děti se závažnými poruchami učení. Marii šokovalo, v jakých podmínkách žijí, a cítila, že musí něco udělat. Přijala proto místo zástupce ředitele nové školy, která byla vytvořena speciálně pro výchovu mentálně postižených. Byla v neustálém kontaktu s dětmi, pozorovala je a poskytovala jim základní pomůcky na hraní. Chodila za truhláři, aby vyrobili předměty, které by dětské smysly zaujaly. Netrvalo dlouho a její nový přístup přinesl ohromné výsledky. Některé děti dosáhly výrazného pokroku a pár jich dokonce složilo státní zkoušku.
Kromě lékařské praxe začala studovat antropologii a psychologii. Pokračovala ve výzkumu dětského vývoje a rozvíjela svoji výchovnou teorii a v roce 1907 dostala příležitost ověřit si ji také v praxi. V chudinské čtvrti Říma San Lorenzo vznikal sociální projekt na obnovu bydlení pro chudé a jeho součástí byl i Dům dětí určený pro děti předškolního věku. A právě tady mohla Maria naplno rozvinout svoji teorii.
Vytvořila něco, co je v současné době běžné na mnoha školách: židle a stoly byly přizpůsobeny velikosti dětí, které se ale zároveň mohly volně pohybovat a zadané úkoly řešily třeba i na zemi. Zlobivé děti, které dostaly nové pomůcky, najednou zlobivé nebyly a dělaly velké pokroky. Před odchodem domů si automaticky po sobě uklízely a samy se naučily číst. Maria pro ně jako pomůcku pro smyslové vnímaní vymyslela písmena ze smirkového papíru, která byla připevněná k dřevěnému podkladu. Děti mohly písmeno přejíždět prsty, poznávat jeho tvar a učit se, jaký má zvuk. Jejího úspěchu ve výchově dětí si brzy všimla Itálie a pak také celý svět. Dokonce i v Indii a v Japonsku našly její myšlenky uplatnění. Maria cestovala po světě a růst hnutí Montessori nezastavila ani 1.světová válka. Ve 20.letech se v Itálii dostal k moci Benito Mussolini, na kterého učení Marie Montessori nesmírně zapůsobilo a viděl v něm obrovský potenciál. Začal tyto školy podporovat, zřídil školící kurz pro nové učitele a nechal otevřít továrnu na výrobu školních pomůcek.
Maria vydala knížku obsahující výsledky pozorování života dětí, která vyšla pod názvem Metoda vědecké pedagogiky užitá ve výchově v dětských domovech. Kniha byla přeložena do více než dvaceti jazyků. Práci Marie Montessoriové ocenil i Sigmund Freud po roce 1936, kdy byl ve Vídni založen Montessori-Institut.
Byla založena Montessoriovská škola na počátku 20.století, která postupovala dle zásad navržených Marií Montessori. Pedagogika typu Montessori je zaměřena na podporu dítěte při rozvíjení jeho poznatků a dovedností. Dítě je považováno za osobnost od přírody dobrou, jež by měla být ve své činnosti dospělými podporována. Aktivity dítě provádí pro uspokojení sebe sama, ne vyučujícího. Samotné učení by pak mělo probíhat bez zbytečného stresu a dalších projevů s negativním dopadem na psychiku dítěte. Počátky Montessori pedagogiky lze datovat na 6.ledna 1907, kdy Maria Montessori otevřela, již zmiňovaný, Dům dětí určený pro děti předškolního věku.
Česká společnost je s principy Marie Montessori seznamována teprve v průběhu 90. let. Podíl Montessori mateřských a základních škol je však stále nižší než v ostatních zemích, což lze přičítat i historickému vývoji. Ačkoliv se jejich počet neustále zvyšuje, Montessori školy tvoří pouze 0,2% ze všech základních škol s 1. stupněm, přičemž v Německu se toto číslo pohybuje okolo 2%. V současné době (5.12.2014) jsou principy Montessori pedagogiky uplatňovány na více jak 30 základních a 70 mateřských školách po celé České republice. Nejvíce jsou zastoupeny v Praze a dalších velkých městech
Zdroje:
http://ona.idnes.cz/maria-montessori-neobycejne-zeny-dl2-/spolecnost.aspx?c=A120831_103005_spolecnost_jup
https://cs.wikipedia.org/wiki/Montessoriovsk%C3%A1_%C5%A1kola
https://cs.wikipedia.org/wiki/Maria_Montessori
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama